Friday, January 9, 2009

Artagnes / Herakles / Ares (Westterras)



1. Artagnes / Herakles / Ares (Westterras)

De grote koning Antiochos, God, de Rechtschapene, de aan de mensen Geopenbaarde, de Vriend van Romeinen en Grieken, de Zoon van koning Mithradates Kallinikos en van Laodike, Godin, de Broederlievende, de Dochter van koning Antiochos Epiphanes, de Moederlievende, de Overwinnaar, legde voor eeuwig zijn zegenrijke daden vast met onvergankelijke letters op geheiligde troonsokkels.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat van alle goede eigenschappen, rechtschapenheid voor een mens het zekerste bezit is en het volmaakste geluk brengt. Deze overtuiging heeft geleid tot mijn fortuinlijke macht en het weldadig gebruik er van. Heel mijn leven heb ik voor de burgers van mijn rijk gestaan als iemand die rechtschapenheid als zijn trouwste bondgenoot en als de weg naar een ongeëvenaarde gelukzaligheid beschouwde. Daarom ben ik tegen elke verwachting in ontsnapt aan de grootste gevaren, daarom werd ik onvoorziene en hopeloze situaties meester en bracht ik mijn leven rijk aan jaren in geluk door.

Nadat ik het rijk van mijn vader had overgenomen, kondigde ik vanuit mijn rechtschapen geest aan dat het aan mijn troon onderworpen koninkrijk de verblijfplaats van alle goden moest blijven. De afbeelding van hun gestalte is op de meest veelzijdige manier vormgegeven met behulp van de technieken die de Perzen en Hellenen de gelukzalige oorsprong van ons geslacht, ons hebben geleerd. Ik eerde deze afbeeldingen met offers en feestelijke plechtigheden volgens oud gebruik en zoals dat voor de mensen traditie is. Bovendien voegde ik er, na zorgvuldige overwegingen, passende plechtigheden aan toe.

Ik besloot de fundamenten te leggen voor een heiligdom dat tegen de tand des tijds bestand is in de nabijheid van de hemelse troon, zodat daar het uiterlijk omhulsel van mijn tot op hoge leeftijd in goede conditie verkerende lichaam tot in eeuwigheid kon rusten, nadat mijn door God geliefde ziel naar de hemelse troon van Zeus/Oromasdes gestuurd was. Tegelijkertijd nam ik me ook voor om deze heilige plaats tot gemeenschappelijke zetel van de goden te maken.

No comments: